Hoe digitaliseer ik mijn bedrijf ? 5 stappen die je niet mag missen !
Date: 25 juni 2021
|
Posted by:

De toenemende digitalisering is intussen al een aantal jaar aan de gang. Meer en meer aspecten van het dagelijkse leven verlopen digitaal. Dit geldt zowel voor particulieren als ook voor bedrijven. Logisch natuurlijk, wanneer je je bedenkt dat efficiëntie uiteindelijk altijd de doorslag heeft.  

Iedereen is namelijk op zoek naar manieren om processen efficiënter te laten verlopen. Vandaar ook dat wij je graag helpen bij het digitaliseren van je boekhouding.  

Niets is zo vervelend als het verspillen van tijd en moeite aan zaken waar je je eigenlijk helemaal niet op wilt focussen. De digitalisering van je boekhouding komt met voordelen als:  

  • Tijdsbesparing, u werkt sneller en maakt minder fouten
  • Meer tijd en ruimte om te goeien
  • Overzicht in je administratie

Echter is voor veel ondernemingen het probleem dat ze niet weten waar ze moeten starten. Want hoe digitaliseer je nu in de praktijk je bedrijf?  

Je eigen onderneming digitaliseren 

Om er echt aan te kunnen beginnen, is het fijn om voor je te hebben hoe dit precies in z’n werking gaat. Vandaar dat we een stappenplan hebben opgesteld. Dit plan bestaat uit 5 stappen, waarin je van een papieren administratie naar een digitale administratie evolueert.  

#1: Prioriteiten stellen 

Waar is op dit moment de grootste winst te behalen? Met andere woorden: op welk gebied is er vaak sprake van problemen en is er ruimte voor meer productiviteit?  

Het stellen van prioriteiten helpt je bij het vinden van het juiste softwarepakket. Het is namelijk niet nodig om allerlei aankopen te doen waar je vervolgens niks aan hebt. Je moet doelgericht aan de slag gaan. Waarom wil je precies digitaliseren 

#2: Verminder fysieke facturen 

Om direct goed van start te gaan, is het belangrijk om ook richting klanten toe meteen te digitaliseren. Begin dus bijvoorbeeld met het verzenden van digitale verkoopfacturen. Zo zet je een belangrijke stap richting het digitaliseren van je eigen administratie.  

#3: Beslis over toegevoegde waarde van een mobielvriendelijke optie 

Je onderneming digitaliseren houdt ook in dat je denkt aan de meest toegankelijke digitale mogelijkheden. Voor veel werknemers zal dit ook de mobiel zijn. Inzicht in de administratie via een app is dus bijna zeker een noodzaak.  

#4: Investeer in de juiste software 

Als hulpmiddel bij deze digitalisering van je administratie is het belangrijk om de juiste keuze te maken op het gebied van software.  

In onderling overleg met onze klant, zoeken we naar de  perfecte match. Billtobox vormt dé digitale connectie tussen ons als accountant aan de ene kant en jij als ondernemer aan de andere. Hierdoor werken we optimaal samen bij het uitwisselen van informatie over de administratie. Documenten die je in dit platform aanlevert worden automatisch doorgestuurd naar uw Yuki boekhouding. 

Zulke programma’s maken alle administratieve processen aanzienlijk eenvoudiger.  

#5: Train je werknemers 

Tot slot is het uiterst belangrijk dat alle werknemers ook met de nieuwe manier van werken om kunnen gaan. Anders is er namelijk nog altijd sprake van inefficiëntie. Organiseer bepaalde trainingsmomenten om het de relevante werknemers in één keer goed aan te leren. Hier ga je op de lange termijn veel voordeel boeken. 

 

Contacteer ons voor meer info